כל מי שבעד

אני בעד עצמאות. בעד דמוקרטיה. תמיד.
בעד לתת לאנשים לבוא לידי ביטוי, לאפשר להם להיות הם, להיות עם חופשי.
בכל דבר.
ואני דווקא לא מדברת על פוליטיקה. בכלל לא.
אני לוקחת תמיד, בכל שנה, לקראת היום הזה של חגיגות עצמאותינו, את המחשבות על עצמאות למקומות אחרים.
למקומות של אנשים, של פרטים, של סביבה שמאפשרת עצמאות. מאפשרת דמוקרטיה.
כי אני חושבת שזו הסביבה היחידה שמתאימה למין האנושי. מתאימה באמת. כל הדברים האחרים לא עובדים.
בטח לא לאורך זמן ובטח ובטח לא מייצרים אנשים מחייכים.
(לא זוכרת ששמעתי סיפורים עליזים על תקופת הקומוניזם בהונגריה למשל בטיול האחרון).

הסביבה היחידה שמאפשרת לבני אדם להיות הם, לאהוב את מי שהם, להנות מהחיים, וגם להצליח, היא זו שמאפשרת עצמאות, היא זו הדמוקרטית.

אז אני בעד דמוקרטיה למשל עם הילדים שלי. רוב הזמן.
מעדיפה תמיד קודם כל לשאול, לשמוע את דעתם, לתת להם לבחור. יודעת שלפעמים צריך אחרת, שיש מצבים שאני צריכה להיות המבוגר האחראי. ושיש מצבים שבהם הם ממש מתחננים שאני אבחר במקומם. מבינה את זה ובכל זאת.

אני בעד דמוקרטיה גם בעולם העבודה ובמגוון מערכות יחסים (הררכיות ואחרות) שמתקיימות בין אנשים.
מודעת לעובדה שצריך גם כאן להיות מישהו שמקבל את ההחלטות, אבל בטוחה לגמרי שהוא מקבל אותן טוב ונכון הרבה הרבה יותר אם הוא שומע, מקשיב, מתייעץ, באמת, לא בכאילו, לא עושה את עצמו. ועוד יותר בטוחה שהוא עושה טוב את ההעבודה שלו אם הוא  יוצר סביבו אוירה של הקשבה, של שותפות, כזו שבה אנשים באמת מסוגלים לומר את שעל ליבם, מסוגלים להביע את דעתם העצמאית.

אני יודעת שיש לעניין הזה גם חסרונות, מחירים, מקומות שבהם היה קל יותר לקבל החלטות דיקטטוריות בלילה לבד, אבל אלה מקומות הרבה יותר חשוכים.

להשאיר תגובה

