איך מתחילים לכתוב ספר?

אני מנחשת שאת הספר השלישי אתחיל לכתוב בקרוב.

הראשון יצא לפני שנתיים ולוקח אותי למקומות חדשים, מפגשים מעניינים ולתחומי עיסוק לא מתוכננים. השני נמצא בשלבים אחרונים של עבודה ויראה אור בשבועות הקרובים והשלישי – הוא עדיין בגדר רעיון.

אבל הפעם אני רוצה לעשות את זה קצת אחרת – אני רוצה לשתף.  כמו ששיתפו אותי, כמו שלימדו אותי. כמו שהיו אנשים טובים ומוכשרים שהסבירו לי, בסבלנות ומתוך אהבה לכתיבה ולמה שהיא מסוגלת להכניס לחיים, איך להתחיל לכתוב ספר ואיך לפרק את החלום הגדול הזה לצעדים קטנים מאד, מעשיים.

typewriter

אז איך מתחילים?

רגע לפני המעשיות והפירוק לגורמים אני באופן אישי צריכה לענות לעצמי על שאלון קצר שעניתי עליו גם בעבר.

השאלה הראשונה בשאלון היא – למה?

יש המון סיבות שבגללן אנשים רוצים לכתוב ספר.חלק רוצים לכתוב רבי מכר, להיות מפורסמים, להצליח. אחרים רוצים לגעת, להגיע לאנשים, ויש מי שרוצים להשאיר אחריהם את סיפור החיים שלהם או סיפור אחר שחשוב להם לספר. הכל לגיטימי והכל הוא חלק מעולם הכתיבה. הדבר היחיד שחשוב להבין הוא מה מניע אתכם. למה אתם רוצים לכתוב.

אחרי שתתנו לעצמכם את התשובה הזו – תוכלו לעבור לשאלה השנייה, שאלת ה- על מה?  

על מה אתם רוצים לכתוב. זה נכון ובאמת קורה במציאות לפעמים שהנושא בוחר אותנו. אבל גם כשזה מה שקורה, כדאי לעצור לרגע ולהבין על מה אנחנו עומדים לכתוב ולהיות שלמים עם הבחירה הזו שהחיים כיוונו אותנו אליה. במקרים אחרים הבחירה יכולה להיות לגמרי מודעת, מושכלת ואפילו רגשית פחות. אבל בכל מקרה צריך להבין שכל אלה הן שאלות שצריך לענות עליהן לפני שמתחילים לכתוב.

ועכשיו אני רוצה לגעת בשאלה שנשמעת משונה בשלב הזה וקצת מעשית מדי, שאלה ה- מתי?

רובנו אנשים עסוקים, רצים מעניין לעניין. איפה בתוך הבלגן הזה אפשר בכלל לשלב כתיבה של ספר. התירוץ המוצדק הזה הוא באמת מוצדק ובאמת גם תירוץ. אין לנו זמן ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו בדרך כלל לקחת הפסקה מהחיים ולשבת לעשות רק את זה, לשבת רק לכתוב. אז מה עושים? מתכננים.

זה לפחות מה שעובד בשבילי. קובעים זמנים מוגדרים, ימים, שעות, משבצת  בלוח הזמנים שמוקדשת לכתיבה. כמו זמן לעשות ספורט חלילה, או כל משימה אחרת שצריכה להשתלב בחיים שלנו ועלולה להידחק למקום אחרון כי אנחנו לא חייבים לבצע אותה, כי יש לנו עיסוקים אחרים, כי אנחנו לא מצליחים למצוא לה זמן. אז אנחנו צריכים למצוא. בין לבין. בשעות הערב, במקום דברים אחרים.

אבל איך אפשר לשבת לכתוב בזמנים מוזמנים? ומה עם המוזה שצריך לחכות שתקרא לנו לבוא?  זה גם נכון וצריך שהמוזה תהיה בסביבה שאנחנו כותבים, אבל האמת האפורה קצת יותר היא שאם נחליט שכל יום שלישי בשמונה בערב אנחנו  כותבים פרק בספר שלנו, המוזה העסוקה תמצא את הזמן גם בשבילנו. ולמרות התפיסה שכתיבה היא עניין מסטי, רוח קודש יצירתית שנוחתת על ראשו של הכותב ואומרת לו לשבת לכתוב, למרות כל זה, גם רוחות קודש אוהבות גבולות וחיות איתם טוב יותר מאשר בלעדיהן.

ועכשיו, אחרי ה-למה, על מה ומתי -אני רוצה בכל זאת לחזור לשאלה בה פתחתי –שאלת האיך.

איך מתחילים לכתוב? 

נגיד שאמרתם לעצמכם שאתם רוצים לכתוב ספר מרגש, שיגע באנשים ויגרום להם להזיל דמעה של הזדהות, ונגיד שחברה טובה שלכם החלימה לאחרונה ממחלה קשה ואתם רוצים לכתוב סיפור על התמודדות מהסוג הזה שבו הייתם צופים קרובים מהצד. ונגיד שאתם גם מוכנים לפנות בלוח הזמנים שלכם זמן בשנה הקרובה 'לחוג הכתיבה הפרטי שלכם'.  נגיד שיש לכם את כל התשובות לשאלות האלה. מה עושים עכשיו?

עכשיו מתחילים לכתוב. מתיישבים מול המחשב או המחברת (כן, יש לא מעט אנשים שעדיין כותבים עם הידיים) וכותבים את סיפור המסגרת, התקציר. אני כותבת לעצמי את הסיפור כולו כמו שהוא יושב אצלי בראש, בקווים כלליים מאד, מתחילתו ועד סופו. אני כותבת שלגיבורה  קוראים תמרה, שהיא בת שלושים ותשע ויש לה שלושה ילדים. אני כותבת מה עומד לקרות לתמרה לאורך הספר, מי הן הדמויות שמקיפות אותה ואיך העלילה מתגלגלת מתחילתה ועד סופה. אני רוצה להזהיר מראש ולומר שכל זה עומד להשתנות והספר שבסוף יצא אל העולם יהיה שונה כמעט לבלי היכר. אבל זה בכלל לא משנה בשלב הזה, והאמת שגם לא אחר כך.

180699094

אז יש לי עכשיו שיעורי בית שנתתי לעצמי ואני צריכה לחשוב למה אני רוצה לכתוב עוד ספר. על מה הוא יספר ולשלב אותו שוב במשבצת הרלוונטית בלוז של אמא לארבעה. אחרי כל זה אשב ואכתוב לעצמי את הסיפור כולו.

One Reply to “איך מתחילים לכתוב ספר?”

  1. יו תודה רבה זה באמת עזר אבל אני עדיין צריכה פשוט לשבת ולכתוב כי ככ הרבה דברים וסיפורים שיש לי בראש אבל אני פשוט לא מצליחה לסדר ולשים אותם על דף….. מקווה שאני יצליח
    תודה רבה רבה

להשאיר תגובה

