דוסים יוצרים

אני יודעת שזו שאלה כבדה – שאלת היצירה של אנשים דתיים.

השאלה שבעצם גורמת לנו לתהות בינינו לבין עצמנו וגם עם ומול אחרים, מה אנחנו אמורים לעשות אחרת, איפה עוברים הגבולות והמגבלות  שלנו אם בכלל, והאם יש נושאים או חומרים ותחומים שבהם אנחנו מנועים מלגעת כל עוד אנחנו מגדירים את עצמנו כחלק מהעולם הדתי.

מתי בפעם הראשונה הבנתי שלדתיים יש גבולות של ביטוי עצמי יצירתי? הייתי בת חמש עשרה ושכבת הגיל שלי בבית הספר התיכון לבנות עמדה להעלות הצגה של סוף חטיבת ביניים ותחילת תיכון. היו בינינו כמה בנות שרצו להביע את עצמן, לומר כמה אמירות והיו גם כמה בנות שרצו לשיר.

עד כאן הכל בסדר. הבעיה הייתה שהן רצו לשיר לבד. למי שלא מכיר את העניין, שירה נשית לבד, בפני קהל של גברים ונשים אסורה ובבית הספר שבו למדתי הקפידו על הכללים. איך נפתרה הסוגייה? איך ישבו בין הרצון של כמה בנות צעירות ובעלות דעה להופיע בשירה בפני קהל ההורים לבין ההתנגדות של הנהלת בית הספר להעלות מופע שכולל הפרה של הכללים ההלכתיים? נדמה לי שהקליטו אותן מראש והן עמדו על הבמה עם הפלייבאק המעולה שעשו להן ועשו את עצמן שרות. פתרון יצירתי המתבסס על העמדה ששירה שאינה חיה, מותרת.

Sky

אבל הקונפליקט הזה בין הביטוי האישי וחופש היצירתיות לבין העולם הדתי הוא בעצם זה שעמד במוקד העניין והוא קונפליקט אמיתי ומשמעותי עבור כל מי שרוצה ליצור.

לא פעם ולא פעמיים הפכתי בשאלה האם מותר לי לכתוב על נושאים כמו אלה שהזכרתי בספר הראשון. (תקראו אז תבינו….) בחרתי כן לכתוב כי הרגשתי שזה מה שנכון לי לומר. אבל כמובן שיש מי שאומרים שזה לא לעניין ושהייתי צריכה להתחיל עם משהו קצת פחות רגיש לפחות בספר הראשון. גם עכשיו בכתיבת הספר השני עולות בי השאלות האלה בהקשרים אחרים ואני צריכה להכריע, לפעמים קצת אפילו לבחור בין העולמות, וזה לא פשוט.

איך אני מחליטה? כנראה על פי מה שאני מרגישה שנכון לי לעשות, על פי התחושה שלי לגבי המקום בו עוברים הגבולות. הגבולות שלי ושל האמונה הדתית שגם היא חלק מהותי ממני. אבל אין ספק כי בניגוד לאחרים שיוצרים יצירות יפות, ושאינם בוגרי סניף בני עקיבא כל שהוא בעברם, אצל דתיים שרוצים גם ליצור תפיסת העולם הדתית תהיה תמיד נוכחת ובועטת, עושה את היצירה שלהם אחרת. לא מוגבלת, לא חסרה אני מקווה, אבל בהחלט כזו שלוקחת בחשבון גם את אלוקים (לכתוב ב-ה' או ב-ק'?)…..

להשאיר תגובה

